søndag, april 19, 2009

NOS LPer

New Old Stock - eller måske bare NIB - New In Box - udtryk der også kan bruges om LPer og ikke kun om rør.

I dag var vi taget til et temmeligt stort lokalt loppe/kræmmer marked på udkig efter noget helt andet. Jeg lagde mærke til en gut med en trailer fuld af kasser med LP plader. En af kasserne indeholdt klassiske plader. Mange af dem var i "Best of -"  eller "De mest elskede - " kategorien, men der var også et box-set med alle Beethovens symfonier spillet af Gewandhausorchester Leipzig under ledelse af Franz Konwitschny. De var på Fontana K 71 BA 600 og æsken var i meget pæn stand. En nærmere undersøgelse afslørede at alle 6 plader var som nye. Måske havde en af dem været spillet en gang før, resten havde aldrig været spillet. Prisen? - 60 Kr - de var købt!

Her i eftermiddag og aften har 1. og 2. symfoni været en tur på pladetallerkenen. Strålende - glimrende optagelser uden nogen overfladestøj og gode opførelser uden Karajans overromantiske lydtæppe - meget mere lig moderne opførelsespraksis. En glimrende fangst - måske skulle jeg gå på nogle flere kræmmermarkeder?

NOS - LPs

New Old Stock - or maybe just NIB - New in Box - can be used not only when talking of tubes, but also LPs.

Today we went to a rather large local flea-market to look for something quite different. I noticed a guy whith a trailer full of boxes of LP records. One of these boxes had classical records. Many of them where collections in the "Best of -" and "Most beloved -" genre, but there was also a box-set of all the Beethoven symphonies played by the Gewandhausorchester Leipzig lead by Franz Konwitschny. They were on Fontana K 71 BA 600 and the box looked very fine. A closer look - all 6 records in mint condition, maybe had one of them been played once, the rest was never played before. The price? - 60 Kr something like 11$ - bought!

This afternoon and evening Symphony no 1 and 2 have been on the platter. Marvelous - very good recording without any surface noise and a fine performance without the over romantic soundcarpet of Karajan - much more like modern performance practice. A fine catch - maybe I should go to more flea-markets?  

mandag, april 13, 2009

Sagen om de forsvundne hovedtelefoner

Som Arthur Conan Doyle ville have ladet Dr Watson benævne den - eller hvorfor jeg elsker mine Denons.

Jeg har netop hørt Händels oratorium Athalia gennem den digitale kæde (FLAC file - Squeezebox - DacMagic - Argon HA-1 - Denon AH-D2000) og hovedtelefonerne lavede deres fornemste trick - de forsvandt og efterlod mig midt i den rene musik. Andre hovedtelefoner skaber al musikken inden i ens hoved, men rigtigt gode hovedtelefoner som disse Denons skaber et stort lydbillede omkring en.

Sidst skrev jeg at vokal musik ikke havde været på den digitale menu endnu, men den gamle vokal mester sørgede for at ændre dette og gjorde et fornemt indtryk. Både solo passager og store komplekse kor bliver leveret med en skøn klarhed, luft og krop. Der er ingen antydning af skarpe S-lyde eller andre begrænsninger. Jeg ser bestemt frem til at høre noget Mozart. Solo arier, duetter og de utroligt skønne og komplekse kvartetter, kvintetter og sekstetter i nogle af operaerne må være fantastiske på dette grej! 

The case of the disappearing headphones

As Arthur Conan Doyle would have let Dr. Watson title it - or why I love my Denons. 

I have just heard Händels oratorium Athalia thru the digital chain (FLAC file - Squeezebox - DacMagic - Argon HA-1 - Denon AH-D2000) and the headphones did their eminent trick - they disappeared and just left me in the middle of pure music. Other headphones create the music inside your head but really good headphones like the Denons create a large soundscape all arround you.

Last time I wrote that vocal music had not been on the digital menu yet but the old master of vocals saw to this and made a very good impression. Both solo parts and large complicated choruses are delivered with wonderful clarity, air and body. No sibilance or any form of constraints. I certainly look forward to some Mozart. Solo arias, duets and the unbelievable beautiful and complicated quartets, quintets and sextets of some of the operas must be stunning on this rig! 

søndag, april 12, 2009

Head-Fi og DacMagic

Kæden fra FLAC filer gennem Squeezebox - DacMagic - Argon HA-1 - Denon AH-D2000 bliver bare bedre og bedre. Cambridge DacMagic'en har lukket sig meget op siden den stod ud af æsken for snart 2 uger siden, og jeg forventer stadig mere af den. Lyden fra den samlede kæde er nu meget åben og præcis, uden nogen skarpe kanter. Lydbilledet er bredt og dybt med en god definition af både instrumenternes placering og lokalets akustik. Det er en sand fornøjelse til både kammermusik (jeg har netop hørt Klaversonate nr 2 af Beethoven med Anne Øland), mellemstore orkestre (Klaverkoncert nr 22 af Mozart) og store orkestre (Symfoni nr 8 af Dvorak). Jeg har endnu ikke hørt så meget vokalmusik via den digitale kæde - det skal måske være det næste (efter den første strygekvartet af Beethoven der ligger klar på Squeezeboxen lige nu).

Skifter man til Exposure forstærkeren og de Fostex udstyrede TQWT'er i stedet for Argon og hovedtelefoner giver det lige så gode resultater. Et lydbillede der i bredden går ud over højttalernes positioner og langt bag dem. En slank og dyb bas, detaljeret mellemtone og ren og klar diskant - en sand fornøjelse. Jeg har eksperimenteret med at slutte den digitale udgang fra CD-spilleren til DacMagic'en for at sammenligne de upsamplede 24/192 DAC's og transistor udgangstrinnet fra DacMagic'en med de "normale" 16/44 DAC's og det rørbestykkede udgangstrin i Njoe Tjoeb 4000. Tja, jeg må indrømme at jeg ikke har fundet forskellen endnu! Den er der nok, men måske maskeret af de små niveauforskelle på de to analoge trin. Eller forskellen kan blive maskeret af transistor forstærkningen senere i kæden. Indtil nu har jeg kun sammenlignet gennem Exposure og højttalere, måske er hovedtelefonerne mere afslørende?

Nu vi taler om rør (en gammel og aldrig opfyldt drøm) så faldt jeg forleden dag over det kinesiske mærke Xindak (og et par danske forhandlere! - for eksempel Now-in-Stereo). Xindak producerer (blandt andet) flere interessante rør forstærkere, og det til en ganske rimelig (OK - lav!) pris. For eksempel ligger MT1 til lige omkring 4000,- DKR. Med sine 12,5 W kunne det være et fint match til mine TQWT'er med deres ret gode følsomhed på 94 dB. En anden interessant model et V15 (5999,- DKR). Den bruger EL34 udgangsrør og kan køre enten i triode mode - 18 W - eller i linear mode hvor den giver 40 W per kanal. Begge forstærkere vil give den ægte rør lyd (og forhåbentligt tæmme Fostex enhederne en smule i toppen) og de vil også gøre det væsentligt nemmere at justere lydstyrken. På grund af højttalernes følsomhed skal Exposurens volumenkontrol håndteres med megen følelse. Et drej på nogle få grader giver en stor forskel i lydstyrken. Måske skulle Xindak være efterårets lyd projekt?  

Head-Fi and DacMagic

The chain from FLAC files thru the Squeezebox - DacMagic - Argon HA-1 - Denon AH-D2000 is just getting better and better. The Cambridge DacMagic has opened a lot since it got out of the box less than two week ago, and I still expect even more from it. The sound of the full chain is now very open and precise, without any harsh edges. The soundstage is broad and deep with a good definition of both instrument placement and room accoustics. It is a genuine pleasure with both chamber music (I just heard Pianosonate no 2 by Beethoven with the Danish pianist Anne Øland), medium size orchestras (Pianoconcerto no 22 by Mozart) and large orchestras (Symphony no 8 by Dvorak). I haven't heard much vocal thru the digital chain yet - that must be next (after the first string quartet by Beethoven that is ready on the Squeezebox right now).

Substituting the Exposure 2010 amplifier and the Fostex equipped TQWT's for the Argon and headphones gives equally good results. A soundstage reaching outside the position of the speakers and far behind. A lean and deep bass, detailed middle and clean treble - pure bliss. I have experimented with connecting the digital output of the CD-player thru the DacMagic to compare the upsampled 24/192 DAC's and solid state analog output stage of the DacMagic with the more normal DAC's but tube output stage of the Njoe Tjoeb 4000. Well, I must admit that I haven't found the difference yet! It might be there, but masked by the slight niveau differences of the two analog stages. Or it might be masked by the solid state amplification later in the chain. Until now I have only compared thru the Exposure and speakers, maybe the headphones will be more revealing?

Talking of tubes (an old and never realized dream of mine) the other day I stumbled upon the chinese brand Xindak (and a couple of Danish dealers! for example Now-in-Stereo). Xindak is producing several interesting tube amplifiers - and that to a quite reasonable (OK - low!) price. For example the MT1 can be had for just arround 4000,- DKR. With 12,5 W it could be a fine match to my TQWT's with their quite good sensitivity of 94 dB. Another interesting model is the V15 ( 5999,- DKR). This one has got EL34 power tubes and can either run in triode mode - giving 18 W - or in linear mode giving 40 W per channel. Both will give the genuine tube sound (and hopefully tame the top end of the Fostex units just a trifle) and also be a lot easier to adjust the volume with. Due to the sensitivity of the speakers the volume control of the Exposure must be handled with great care today - a turn of a few degrees give a large variation in the sound level. That might be the project for the fall?