Bagefter var det Beethoven selv i form af klaversonate nr 12 i As-dur - Marcia Funebre, igen i en Anne Øland udgave på Classico. Her er både 1.satsens variationer og 3.satsens begravelses march (over en helt) så typisk Beethoven når han er i det storladne og alvorlige humør (hvad han jo ofte er).
Netop Mozarts klaverkoncert nr 20 peger for mig frem mod den gryende romantik hvor kunstneren beretter om sine egne følelser, i modsætning til mange andre af Mozarts værker der mere handler om fyrstens / mæcenens herlighed og pragt. Det er mange af de samme tidligt-romantiske indgangsvinkler jeg ser hos Beethoven. Her skal man naturligvis skelne mellem de "midterste" værker (som netop klaversonate nr 12, klaverkoncert nr 3 og måske også symfonierne omkring nr 4, 5 og 7) der dyrker helten (ikke fyrsten - nærmere den tragiske helt) og de sene værker der er mere indadskuende og udviklinger af det rent musikalske sprog (som de sene sonater og strygekvartetter) eller menneskeligt-idealistiske som den niende symfoni.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar