søndag, december 30, 2007

Musikken spiller!

Lige nu er det et uddrag af Figaros Bryllup med Karl Böhm ved pinden der spiller via den dejlige Squeezebox min aller elskedeste skat gav mig i julegave! Det er bare en herlig nem og storslået tingest der virker fuldstændigt perfekt.

Musikken henter den fra Slimserver der kører på den lille NSLU2 NAS boks jeg før har skrevet om. Sidst jeg var inde på den her på bloggen var jeg stadig igang med at finde den bedste kombination af fil-format og workflow til at lægge musikken klar på netværksdrevet. Kort beskrevet blev løsningen (der nu fungerer rigtigt godt):

  • Endeligt filformat: FLAC.
  • Rip med iTunes til Apple Lossless format (til et lokalt direktory på den aktuelle maskine).
  • Tag med iTunes.
  • Konverter fra Apple Lossless til FLAC med dbPoweramp direkte til netværksdrevet. (Når dbPoweramp er installeret ligger konvertering i højrekliksmenuen på en musikfil).
  • Sæt Slimserver til at rescanne når der er hældt en passende portion ny musik ind.
Den sidste lille hurdle - at undgå omvejen med chmod på NSLU'en for at gøre de nye filer læsbare fra Slimserver - fik jeg løst igår. I Slimservers konfigurationsfil (/opt/etc/slimserver.conf) kan man direkte skrive hvilken group Slimserver skal køre under. Ret den fra slimserver til everyone og genstart Slimserver, så er den også på plads (idet musikken ligger i NSLU2's public directory som gruppen everyone har adgang til).

Ingen kommentarer: