lørdag, oktober 27, 2007

Løsninger er simple

Når man først har fundet dem. Efter at have bøvlet længe med hvorfor Slimserver på NSLU2'en ikke ville scanne mit musikbibliotek - og heller ikke kom med nogen form for brok i nogen log der kunne forklare hvad der foregik - begyndte jeg helt forfra med at sling'e slug'en fra bunden osv.

Det hjalp heller ikke.

I min frustration begyndte jeg at læse om alternative musik servere der kan køre på en NSLU2. En af dem et mt-daapd, der først og fremmest kan virke som server for iTunes og for Soundbridge. Jeg sad og læste installations vejledningen, og her slog lynet ned. Det var beskrevet at man skulle huske at ændre læserettighederne til sine musikfiler, før man satte mt-daapd til at scanne dem. Mon ikke?

Jo! - en ganske simpel kommando (hvis musik filerne ligger i biblioteket Musik i det fælles tilgængelige share på en disk der sidder i Disk 2 porten på NSLU2'en) fra en telnet session:

chmod o+r -R /share/flash/data/public/Musik

Derefter en ny scan, der hurtigt fortæller hvor mange filer den har fundet (i slimserver.log) og derefter bruger en rum tid til at få dem på plads i sin database. Og så virker det som det skal!
Forklaringen er at Slimserver - selvom den bliver startet fra root - kører under brugeren slimserver. Standard adgangsrettighederne for filer i public biblioteket er noget i retning af -rwxrw---- - altså ingen adgang for andre end ejer og gruppe. Alternativt kan man selvfølgelig gøre brugeren slimserver til medlem af gruppen everyone. (Æh, hvorfor er den egentlig ikke det? - jeg havde jo oprettet brugeren via NSLU2'ens web interface?). Hm, det fortaber sig i øjeblikket!

Ingen kommentarer: