lørdag, november 25, 2006

Overspilning af gamle kasetter

Det er tydeligt ved at være sidste øjeblik at få overført de gamle kasettebånd. Jeg har allerede været ude for to bånd der bare stopper midt i afspilningen. Det ene så grelt at det ikke engang kan spoles forbi stedet. Jeg må til at spole båndene igennem et par gange, inden jeg begynder at overspille dem igen.

Seneste produktion er et DG bånd med adagio'en fra Mahlers 10.symfoni (med det Bayerske Radiosymfoniorkester og Rafael Kubelik), sammen med Das Lied von der Erde (med Concertgebouw og Eugen Jochum samt Nan Merriman, mezzo og Ernst Haefliger, tenor). Adagio'en kom fint over, men midt i første sats af Das Lied von der Erde - Das Trinklied von Jammer der Erde - lød der et klonk og båndet vendte. Det var ikke just meningen. Det var så sent på aftenen at det fik lov at vente til næste ombæring. Før det var et bånd med uddrag (arier og kor) af Haydns oratorie Skabelsen kommet i kassen uden problemer - dejlig musik!.

På mit sidste togt til en af computerpusherne - i dette tilfælde Computercity i Glostrup - faldt jeg over et program "Magix Audio Cleaning Lab v 10 deluxe" der hævder at være værktøjet til at lette overspilning af såvel LP'er som kasettebånd til MP3. Til den meget overkommelige pris af 49 kr - endda inclusive et mini-jack til phono kabel og en stor jack til phono adapter - kunne jeg ikke lade det ligge. Det viser sig at være den forrige udgave (der er kommet en 11'er med et par effektfiltre mere) af et glimrende tysk program (med engelsk brugerflade) fra www.magix.com. Det forsøger blandt andet (med vekslende held - det er lidt overentusiastisk omkring pauserne hos Mahler) at dele optagelsen op i spor. Det er dog ganske let at fjerne de spormarkeringer der ikke hører hjemme - og eventuelt sætte nye selv. Programmets hovedfunktion er at brænde normale CD'er med det overspillede materiale, men det kan også sagtens konvertere til MP3 som er det jeg har brug for for tiden. Med den pris kan det kun anbefales.

Sammen med programmet får man endda også Magix Music Manager, som dels er en udmærket afspiller, men som også kan editere MP3 tags på nem og enkel vis.

Ingen kommentarer: