søndag, marts 15, 2009

Bacillen kommer igen

Jeg begynder at føle det igen – Audiophilia Nervosa – bacillen der giver upgraditis. Den kan være smitsom blandt audiophiler. I de sidste par uge er jeg begyndt at lytte mere til og også overveje mit analoge udstyr væsentligt mere. Vinyl kan noget helt specielt. Det kan være svært at forklare, men der er en form for ”rigtighed” og nærvær ved lyden fra LP'er der ikke helt findes i de digitale medier. Jeg afviser ingen medier, de har hver deres fordele. En af de store fordele ved vinyl er for mit vedkommende de 500 LP'er på hylderne.

Min grammofon – en ProJect RPM 4 – og dens arm er glimrende. Det jeg overvejer er pick-up og forforstærker. Pick-up'en er en Tekni-Fi K3 (eller mere præcist en K1 med K3 nåleforsats). Udenfor Danmark er den vist bedre kendt som en Tom Fletcher (eller Nottingham Analogue) konstruktion fra omkring 2001. Pick-up forforstærkeren er et indbygget modul i min Exposure 2010 forstærker. For tiden finder jeg denne kombination en smule for muskuløs og grovkornet og ikke så raffineret som jeg kunne ønske.

Alternativer? Tja for mange år siden havde jeg en rigtig god moving coil pick-up. Jeg tror den var fra Koetsu eller en anden Japansk fabrikant. Den var fremragende til større orkesterværker (jeg brugte en Stanton 681 EEE med en special tilpasset forforstærker til mindre ensembler, vokal, barok og kammer musik på den tid). Pick-up'en blev solgt omkring 1980 sammen med den batteridrevne Mark Levinson MC forforstærker. Når jeg læser om Koetsu i dag er de langt udenfor rækkevidde, men ideen om moving coil tiltaler mig stadig meget. Rimelige alternativer kunne være Denon DL103, DL103R, DL304 eller måske noget Ortofon. Faktisk har jeg – skønt dansk – aldrig ejet en Ortofon pick-up – det var måske på tide at gøre noget ved det?

Når talen falder på MC kommer den næste udfordring – forforstærkning. Mit nuværende phono trin kan ikke håndtere MC pick-upper. Den løsning der virker mest tiltalende lige nu er Pro-Ject Tube Box II. Med en evne til at håndtere såvel MM som MC pick-ups og meget fine omtaler på nettet kunne det være et første trin, der også giver et løft til den nuværende K3?

Tube Box'en ville også kunne opfylde noget af min både lydmæssige, visuelle og principielle fascination af rør udstyr. Omkring den tid jeg anskaffede Pro-Ject grammofonen lånte jeg et rør-bestykket RIAA trin i nogle dage. Det var den bedste og mest magiske lyd jeg nogensinde har haft fra en analog kilde. Men jeg var nødt til at balancere HiFi budget anderledes på det tidspunkt.

Ingen kommentarer: