onsdag, december 14, 2005

Nielsen og violinerne

Idag fik jeg så hørt begge mine nyere indspilninger af Carl Nielsens violinkoncert. Den nyeste - Dougls Bostock og Royal Liverpool Philharmonic, og en jeg har haft i nogle år - Michael Schønwandt og Radiosymfonikerne. De er forskellige, men slet ikke i den grad jeg troede jeg kunne huske. Det er måske fløjtekoncerten jeg forveksler det med (altså fornemmelsen af en skarpere pen end sædvanlig hos CN, nærmest et indtryk af "streng at lytte til")? Det er i hvert fald ikke her i violinkoncerten.

Bostocks udgave er beskrevet som "First recording of the Carl Nielsen Edition" på coveret, det må jeg lige have set hvad betyder. Hm - der står ingenting i pladenoterne, sært!

De to udgaver er forskellige - også ret forskellige i tid (f.eks er 2.satsen næsten et minut længere hos Schønwandt, mens 4.satsen er et halvt minut kortere). Begge udgaver er glimrende. Jeg kan ikke vælge, men hvorfor skulle man også det!, så jeg hører begge med fornøjelse.

Ingen kommentarer: